Foursquare is here to stay

,

In Nederland heb ik al vaker een lans gebroken voor Foursquare. Handige tool waarmee je aan je sociale netwerk(en) kunt doorgeven waar je bent. Het gebruik van Foursquare heeft me al meerdere malen een leuke ontmoeting opgeleverd met studievrienden van vroeger en enkele oud-collega’s.

Deze locatie-gebaseerde services maken in Europa een gestage groei door. Geen enorme klappers, maar steeds wat meer gebruikers. Veel van die gebruikers vallen voor het wedstrijdelement: door in te checken krijg je punten en –het is net sport- als je de meeste punten hebt sta je aan de kop van de ranglijst. Ben je ergens vaak geweest, dan heb je grote kans om op die locatie mayor te worden; wellicht het begin van een roemruchte burgemeesterscarriere! 

Hoe dan ook, Foursquare is here to stay. Vorig jaar op vakantie op Tenerife gebruikten we het systeem al om leuke restaurantjes op te zoeken. Als bezoeker van de locatie op Foursquare krijg je veel informatie in beeld: tips, goede waarderingen en een serieus aantal check-ins gaven ons aanleiding om bij bepaalde eettentjes te gaan zitten. Misschien mazzel, maar we hebben prima gegeten die vakantie. Leuke functie: maak je eigen lijst met leuke plekken, restaurants of kroegen in Foursquare. De lijsten zijn ook toegankelijk voor andere gebruikers: je bent opeens een reisgids geworden!

Deze vakantie gebruikten we de tool uiteraard opnieuw. We waren enkele weken in de Verenigde Staten. U weet wel, dat land dat enkele jaren voorligt als het gaat om internet en internetgerelateerde producten. Tijdens ons verblijf hadden we geen ontbijt in het hotel genomen. Veel te duur, bovendien is het leuker om gewoon lekker tussen de New Yorkers te gaan zitten. Dat deden we dus. Verbinding via de Droam, iPhone in de hand en gaan! Zo kwamen we bij een alleraardigst restaurantje uit, Scotty’s Diner. Een pijpenla die je normaal gesproken lachend voorbij zou lopen, maar hier serveerden ze geweldige eieren en superieure muffins! Ontdekt via de tips op Foursquare. Met een beetje mazzel tref je de ober die in een vorig leven bij KLM heeft gewerkt; vertellen dat je uit Nederland komt is al genoeg voor een bijzonder welkome behandeling! Uiteraard ook wat tips achtergelaten voor volgende bezoekers, zodat we onze steen weer bijdragen aan de uitbouw van de Foursquare community. Overigens; ook via Tripadvisor wordt dit tentje geprezen!

Wat opvalt is dat bedrijven technieken als Foursquare, dus tools die locatiegebaseerd zijn, volop omarmen. Zo geeft American Express creditcardgebruikers die afrekenen met hun Amex-kaart bij vrijwel alle horecagelegenheden korting ($ 5,-). Leuk idee. Het toont aan hoe snel een system volwassen wordt. Welke maatschappij in Nederland pakt de bal op?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *