Netwerken of een dagje uit

,

Ik had gisteren een geslaagde dag. Een netwerkdag. En ik zal u vertellen waarom.

 
Sinds een paar jaar organiseer ik met een aantal vakgenoten 2 maal per jaar de Aedes P&O netwerkdag.( Aedes faciliteert dit en de invulling wordt verzorgd door de bestuursleden; allen HRm’ers werkzaam in de corporatiebranche. )
De laatste keren loopt het aantal aanmeldingen terug. 
Wat te doen? Moeten we naast een goed inhoudelijke programma en ruimte voor netwerken een grote (en dure) ‘naam’ op het programma zetten?¬†
Na rondvraag lijkt het probleem vooral te zijn, dat men het druk heeft.
 
Dus als je het druk hebt, ga je niet naar een netwerkdag? 
Een netwerkdag is leuk en je wordt verwend met lekkere lunch en hapjes en die caramelsnoepjes doen het ook altijd leuk. Maar een netwerkdag is vooral een werkdag. De mensen, die er wel waren vielen me op om hun ondernemerschap. Hardwerkend, sommigen met een eigen bedrijf ernaast. Druk dus.
 
Het lijkt wel of een groot deel van de corporatiebranche nog niet doordrongen is van het feit, dat netwerken, informatie en kennis delen en intensief deelnemen aan de social media ook voor hen inmiddels nodig is. Probeer maar een voor de grap een corporatie medewerker te vinden op LinkedIn, nou? I rest my case.
 
Ik begon met te zeggen, dat het een geslaagde dag was. Dat was het, want de interactie die ik zag was enorm. De aanwezigen gingen naar huis vol ideeën om personeel met elkaar uit te ruilen en manieren om anderen in beweging te krijgen. Hun tas vol visitekaartjes van vakgenoten waar mee krachtige samenwerkingen kunnen worden gesmeed. Een goede investering in je tijd, ook als je het druk hebt.
 
Netwerken is net werken.