Please like me

,

Iedereen wil scoren. Toch? Dus wil je op je zakelijke pagina veel likes. Dan ben je succesvol.
Of niet?

Ik ergerde me vorige week aan een stroom van irritante posts op Facebook. De een met een nog zieliger verhaal dan de andere; zieke kinderen, kids die een puppy wilden, etc. En het enige dat nodig was om te helpen, was mijn like. Dat verhaal van die puppy vond ik nog wel geestig, maar na een paar dagen was ik die om “likes” smekende posts echt zat.

Onzeker hoe mijn kritiek zou vallen, postte ik een bericht op Facebook waarin ik aangaf me gek te ergeren aan die imbeciele posts met vragen om likes. Tot mijn verbazing oogstte mijn post veel likes en vooral interactie. Facebook-vriend, Stefan Noordhoek, was zo attent mij erop te wijzen dat achter veel “like-acties” malafide bedrijven schuil gaan, uit op puur winstbejag. Door een like te geven, wordt dus meestal geenszins een kind gered of aan een schattige puppy geholpen. Niet verkeerd om je te realiseren.

Een dag later bedacht ik een klein grapje. Ik postte een foto van mijn twee schattige dochters die om likes voor “Socialoque” vroegen. Ze zouden dan van hun moeder een enorme reep chocolade krijgen.
Schaamteloze uitbuiting?
Ach.

Het gevolg van deze “actie met een knipoog” was een aantal likes voor de Socialoque Facebook pagina, maar vooral enorm veel likes voor de post zelf en geweldig gestegen viraliteit. Niet een enorme stijging van likes voor mijn Facebook pagina zelf. ¬†Was mijn actie dus mislukt? Ik bezocht vervolgens “de Webwinkel Vakdagen” en zocht vooral informatie en inspiratie over Facebook en hoe dit commercieel in te zetten. Precies een dag na¬†mijn Facebook actie sprak Arthur Hoogeveen, manager bij “info.nl” daar. ¬†

Ik stelde hem de vraag of mijn actie mislukt was. Ik had immers niet het aantal likes voor de FB pagina zelf weten te “scoren”. Het antwoord bleek eigenlijk uit zijn hele verhaal en ook uit dat van andere Facebook “goeroes”.

Het gaat om de interactie! Je kunt wel een mooie actie bedenken en likes scoren, maar veel mensen komen na een like niet meer terug. Bovendien kun je likes gewoon kopen!

Evenals vrienden, zie je fans graag terugkomen. Je wil interactie en blijvend contact; een enorme viraliteit. Veel mensen die over je actie praten is dus een mooi resultaat.

Mijn kinderen zal ik vorstelijk belonen met een “huge bar of chocola” en ik blijf contact zoeken en houden met mijn fans. Omdat dat werkt en omdat ik dat leuk vind.

Een echte fan kóóp je niet.