Studenten en starters zeggen Hyves vaarwel

,

Hyves is uit. Dat wist u waarschijnlijk al wel, maar onderzoek onder 1200 Nederlandse studenten en starters geeft ons nu ook echt de cijfers. De toekomst van Nederland heeft Hyves aan de kant geschoven. In een jaar tijd is het aantal studenten (MBO, HBO, WO) dat aangaf een actief Hyves-account te hebben geslonken met meer dan 30% (van 41% naar 10%.  Vier op de vijf deelnemers aan het onderzoek beschikt over een Facebook-account; deze statistiek stijgt nog steeds.  Goed om te zien is dat het aandeel van LinkedIn in de markt voor studenten en starters stijgt: met name schoolverlaters (op alle niveaus) gaan aan de slag met hun zakelijk netwerk. Het gebruik van Twitter is met 27% ongeveer gelijkgebleven. Overigens was het onderzoek niet zwaar wetenschappelijk, maar een poll van studentenuitzendbureau StudentenWerk.

Facebook is de grote winnaar
Ook was het mogelijk om aan te geven of studenten meer dan één sociaal netwerk gebruikten. In de gevallen dat dat zo was, bleek het steeds om de combinatie tussen Facebook en Twitter te gaan. Meer dan de helft van de studenten heeft meerdere social accounts. De participatie van studenten en starters op Facebook maakt het netwerk ook bijzonder geschikt om met werving aan de slag te gaan. In 2011 bleek al uit onderzoek dat de helft van de jongeren niet zit te wachten op recruitment via sociale media. Nuttige informatie, want nu weten we ook dat de andere helft hier wel voor open staat. Het uitzendbureau herhaalde de vraag in het onderzoek van dit jaar, waarbij er weinig verandering was in hoe de studenten antwoordden. Studenten die openstaan voor recruitment via sociale netwerken willen daarvoor het liefst (29%) via Facebook benaderd worden. LinkedIn is een goede tweede met 19%.

Interessant is de gedachte om dit onderzoek onder dezelfde groep respondenten over twee jaar, dus nadat ze hun eerste stappen in het bedrijfsleven hebben gezet, nogmaals te houden en dezelfde vraag te stellen. Het is een aanname, maar geen wilde gok: ik denk dat met name LinkedIn een flinke sprong voorwaarts maakt en zeker driekwart van de doelgroep een gericht en relevant recruitmentaanbod weet te waarderen. Maar misschien ziet de wereld van de online recruiter er tegen die tijd wel enorm anders uit. Zo komt Facebook nog dit jaar met een eigen professioneel jobplatform, waarmee het de tool Branch Out een flinke opknapbeurt geeft en zich wil manifesteren als dé Westerse concurrent van LinkedIn. Spannende tijden.