Reis jij graag zonder doel?

,

Zit jij lekker in een vliegtuig, zonder te weten waar hij landt?
Stap jij op een trein zonder kaartje of duidelijke bestemming?

Werk jij graag in een bedrijf zonder duidelijke doelstelling? Toen ik nog in loondienst was als HRM’er, was ik ervan doordrongen hoe belangrijk het voor de motivatie van elke medewerker is om te weten waar het bedrijf heen wil.

Toen ik met mijn eigen bedrijf begon, werd mij herhaald verteld hoe belangrijk het is, dat je helder hebt wat je doel is en wie je doelgroep.
Logisch dacht ik.

Maar is het wel zo logisch? Weet iedereen dit?
Ik monitor graag wat ik doe, omdat ik interactie belangrijk vind.
Dus als ik iets blog, op Facebook post, of op LinkedIn, of wanneer ik iets Twitter heb ik daar meestal een reden voor. In de statistieken van Facebook, Hootsuite en Google Analytics zie ik vervolgens of ik het gewenste effect heb behaald.

Als ik social media trainingen geef aan ‘maagden’, leg ik uit dat ze zelf de regie hebben: ‘Wat wil je laten zien? Wat is je doel met jouw aanwezigheid op de sociale media?

Vorige week volgde ik een training Google Analytics. In mijn groep zaten medewerkers van een groot bedrijf. Dagelijks bezig met de bedrijfswebsite en het monitoren van de bezoekersgedrag.
Daar wilden ze beter in worden. Dat vonden ze lasti, vooral omdat ze niet weten wat de bedrijfsdoelstelling is. Wonderlijk. Maar vast een uitzonderlijke situatie?

Deze week bezocht ik de Multichannel beurs. ‘Social’ is geen heilig middel en zeker niet het enige, waar je op inzet om je klant te bereiken.
Facebook communicatie was een van de onderwerpen. De spreekster meldde ons al haar klanten op het hart te drukken te beginnen met het bedenken van de bedrijfsdoelstelling.
Want, zo sprak zij ‘daar moeten de meeste klanten nog over nadenken’.
*Eerst je doel bepalen
*Dan welke content je wil delen
*Tot slot je effect monitoren.

Mijn klomp brak.
Kan het zo zijn, dat bedrijven en hun medewerkers dit echt niet weten?

Gelukkig weet jij het wel. Toch?

Dit stuk verscheen eerder op de site van Habitask voor wie ik ook schrijf.