Ook Albert Heijn is nu op Facebook

,

Het heeft even geduurd, maar ook Albert Heijn heeft de stap naar Facebook gezet. De grootgrutter uit de Zaanstreek was natuurlijk al actief op sociale media, zoals op Twitter, waar het bedrijf onder andere een actief webcare-kanaal beheerde, en met de mobiele app voor iPhone, Android en andere mobiele devices. Nu dus ook op Facebook een ‘vestiging’. Handig. Eea past in de strategie van Albert Heijn om meer open te worden, meer online. Onlangs maakte AH bekend dat het nog meer winkels gaat voorzien van gratis wifi voor klanten. Een goed signaal, waarmee Albert Heijn duidelijk maakt dat het mobiel een belangrijk kanaal vindt.

De Facebook-pagina is nu een dag of tien in de lucht (offici√´le ‘launch’ op 10 mei), en heeft al de nodige likes verzameld (in tien dagen tijd al meer dan 6500 likes). Klanten zijn in staat om zelf content up te loaden zoals afbeeldingen van producten, foto’s van gerechten, etc. Albert Heijn vindt de dialoog met klanten erg belangrijk, en gaat zelfs moeilijke thema’s als ‘de plofkip‘ niet uit de weg. Dat is een goede beslissing; het toont aan dat de populairste kruidenier van Nederland transparant is en open met klanten in gesprek wil over producten en productaanbod. Zo geeft men in een bericht op 11 mei al aan dat de berichten van klanten over ‘plofkippen’ gelezen zijn en hoe het bedrijf in die discussie staat. Veel klanten waarderen die openheid met een ‘like’. Natuurlijk zijn de motieven commercieel: AH wil graag meer verkopen aan klanten en klantentrouw stimuleren. Dat kan alleen door in gesprek te gaan en te blijven met je klanten. Facebook is hier een ideaal platform voor; het biedt (veel) meer ruimte voor interactie met klanten dan bijvoorbeeld Twitter. Het webcare-team van Albert Heijn is ook verantwoordelijk voor het beheer op de Facebookpagina’s. Ook negatief commentaar blijft staan (AH gokt op crowdpower; als er veel negatieve reacties komen is er blijkbaar iets mis, zo niet, dan corrigeert de massa het individu wel): sterker nog, het biedt Albert Heijn de kans om met teleurgestelde of boze klanten direct het gesprek aan te gaan en zo het sentiment te be√Ønvloeden.

Voor de ludieke component schakelt Albert Heijn graag de marketingafdeling in en met name acteur Harry Piekema, die al jaren de olijke supermarktmanager speelt in de reclamefilmpjes. Video speelt sowieso een belangrijke rol in de online benadering van Albert Heijn, blijkt ook uit de belangrijke plaats die Youtube heeft gekregen in de menubalk, naast foto’s, aanbiedingen en receptinformatie. Het is goed om dit marketingkanaal in de gaten te houden, zeker ook met het EK Voetbal in aantocht. Albert Heijn staat bekend om de ludieke marketingacties rondom grote (sport)evenementen: welpies, wuppies, beesies, voetbalplaatjes, etc. Een belangrijke rol in die campagne voor Facebook en het delen van foto’s ligt voor de hand. Het wordt -ook qua marketing- een interessante zomer!