Hootsuite is met mooie dingen bezig

,

Marketingprofessionals die zich bezighouden met sociale media kennen Hootsuite. Tools om sociale netwerken te beheren zijn niet meer weg te denken uit het werkveld van de moderne marketeer. Ik ben al jaren enthousiast gebruiker van sociale media. Het brengt ons dichter bij de wereld om ons heen, en stelt ons in staat om snel in contact te komen en te blijven met klanten en potenti√´le klanten. Die boodschap vertel ik graag door, zowel aan ondernemers als collega’s, vrienden en familie.

Hootsuite

In het verleden gebruikten vele bedrijven Hootsuite als tool om social media accounts bij te houden. Mooi systeem, simpel op te zetten, mogelijkheden om online samen te werken in teams, meerdere accounts (Twitter, Facebook, Linkedin, Foursquare, etc) beheren, gemakkelijk publiceren en een helder overzicht. Toch zijn er inmiddels diverse tools bijgekomen, zoals SproutSocial. Het is geweldig om te zien welke mogelijkheden goede social software heeft. Voor een laag instapbedrag per maand kun je al vrijwel volledig gebruik maken van de mogelijkheden van een pakket. Probeer het maar eens uit.

Integratie Hootsuite met Hubspot

Hoe zit het dan met Hootsuite? Nou, zoals gezegd een prachtig programma, maar in de ontwikkeling leken ze een beetje stil te staan. Leken dus, tot een paar weken geleden. Hootsuite kondigde aan een samenwerking te starten met HubSpot. Fijn nieuws. De integratie tussen HubSpot en Hootsuite is gebouwd rondom het idee het werkproces van marketeers makkelijker te maken: leads genereren via sociale media, en daarna beheren en succesvol maken. ‘De cirkel is rond’, zou Louis van Gaal zeggen.

Bedrijven besteden steeds meer geld aan social media, zeggen beide bedrijven in een persbericht: zo’n 133% in 3 jaar. In die drie jaar werd social media met name voor promotie en engagement gebruikt. Een gemiste kans, vinden Hootsuite en HubSpot, social media is bij uitstek geschikt om leads te scoren en te closen. De waarheid zal ergens in het midden liggen. Persoonlijk gaan mijn nekharen overeind staan van bedrijven die online alleen maar zenden. Voor mij hebben zakelijke social accounts pas relevantie als ze menselijk zijn; reageren op de wereld om zich heen, interactie met volgers en fans, delen van informatie die niet per se bijdraagt aan de ondernemings- of verkoopdoelstellingen.

Hootsuite doet dus weer een stap in de goede richting door de integratie met HubSpot. Een app (functie in de zogenoemde app-directory van Hootsuite, na het inloggen beschikbaar) stelt gebruikers in staat om op Twitter op basis van zoekwoorden (verkoop/interactie)kansen te identificeren en op te volgen met een tweet. Ook kunnen zoekwoorden in HubSpot op prestatie worden onderzocht (HubSpot doorzoekt dan diverse online ‘gesprekken’), om zo de marketingpropositie nog waardevoller te maken. Zodra je als marketeer weet waar je klanten en prospects over praten, kun je je eigen benadering daar op afstemmen. Waardevol dus.

Beta-app Hootsuite gedeeltelijk beschikbaar

De bèta-app is nu alleen nog beschikbaar voor (betalende) Hootsuite Pro en Enterprise gebruikers, maar de verwachting is dat eind juni, begin juli de app voor alle Hootsuite gebruikers beschikbaar is. Goed nieuws voor marketeers dus; voorlopig dat Hootsuite-account er toch nog maar naast houden.